lördag 1 december 2018

Medmänsklighet, etik och moral

Medmänsklighet, etik och moral.


Vad betyder medmänsklighet? För mig är det ett förhållningssätt till mina medmänniskor, ett förhållningssätt där jag ser min medmänniska, jag bryr mig om hur människor mår, ser jag att någon är ledsen, ensam eller inte mår bra på annat sätt, göra något. Det kan vara att sätta sig ner vid sidan om och fråga hur personen mår, om jag kan hjälpa till, lyssna och vara där med hen. Det kan vara att göra något handfast som att ringa ett samtal eller annat, men jag visar att jag bryr mig och vill hjälpa. Det är bevisat att vi också mår bättre om vi hjälper andra. Vi behöver värna om vår empati och denna ökar om vi bryr oss och minskar om vi inte bryr oss om andra. Om vi tror att vi är för mer än någon annan minskar vår empati. Därför gäller det att hålla empatin vid liv.
I vårt kalla klimat i Sverige både mentalt och fysiskt är det viktigt att värma både själar och kroppar och det kan alla hjälpas åt med på ett eller annat sätt. Bara att se andra och ställa frågor, visa att vi bryr oss kan faktiskt vara livsavgörande.

Etik och moral, vad betyder det? Det är att lämna plats för andra att få utrymme, att finnas till och yttra sig utan att bli dömd. Det är att visa välvilja, mötas i jämlikhet utan förutfattade meningar och att hjälpas åt. Det är att känna tillhörighet, att få bidra, att vara viktig och betydelsefull. Det är att vilja vara sann och ärlig, vilja väl och göra sitt bästa. Att inte överskrida en persons gränser, både kroppsligt och själsligt. Hur gör vi det, jo genom att se människan och fråga vad hen behöver, vad som är ok och känns bra. Eftersom vi alla är olika och har olika erfarenheter och upplevelser behöver vi ställa frågor och lyssna på svaren för att veta, inte ta för givet, inte utgå från oss själva. Annars är risken att vi kränker och begår övergrepp. Vi behöver vara lyhörda, se reaktionerna och svara på dem. Om vi hjälps åt med det kommer vi att få ett bättre mänskligare samhälle vilket gynnar oss alla. Vi behöver föregå med gott exempel särskilt där sådant saknas. Vi behöver sprida ljus och hopp!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar