torsdag 8 augusti 2013

Händelser idag...

Idag har jag och Shanti, min terapihund, träffat damen på äldreboendet och promenerat. Det kom några stänk av regn men ändå varmt och behagligt. Vi träffas två gånger i veckan och efter vi promenerat fikar vi tillsammans i "sommarcafe´t" med maken  som också bor på äldreboendet och förgyller deras tillvaro ett par timmar. Shanti och jag kallas terapihundsekipage och vi gick terapihundsutbildningen på Hundens Hus för ett år sedan. Damen blir glad över att komma ut och glömmer för en stund att hon har ont i kroppen och att mycket  i tillvaron är tråkigt. Idag var det sång och musikunderhållning på äldreboendet vilket vi deltog i under det att vi fikade. Musik livar upp och gör att de boende blir glada, sjunger med, klappar i händerna och även roar varandra. Damen jag träffade gladdes mycket av att se en annan dam svänga i takt med armarna  och stampa takten. Ett par unga tjejer som arbetar som sommarpersonal deltog och dansade med ett par kvinnliga boende och en personal dansade hawaiians dans till jubel och applåder. Det var riktigt trevligt och underhållande. På bilden kan man se damen och Shanti tre år, som är av rasen eurasier, för övrigt den enda eurasier som är utbildad terapihund i Sverige. Han går bredvid rullstolen i koppel, ett som damen håller i och ett som jag håller i som säkerhet. Hon tycker mycket om hundar och Shanti gör att hon blir piggare och mår bättre. Shanti bär ett arbetstäcke som det står Shanti Terapihund på. Då jag kom idag träffade jag en sjuksköterska som ville prata med mig om att även arbeta med en dam på en annan avdelning, trevligt!

I kväll ska jag träna qigong innan jag går ut på kvällspromenad med Shanti. Jag får kanske ta stövlar på mig eftersom det regnat men det är bra för det är mycket torrt i markerna och bladen hänger vissna från träden eller så har de fallit av och ligger på marken som vore det höst.


Läs intressanta tankar och forskning från etologen Per Jensen
 http://www.perjensen.se/etologi/fran-forskningsfronten/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar