tisdag 13 augusti 2013

Behandla hundrädsla.

Igår var jag och Shanti min terapihund på besök hos ena sonen med fru och två små barn. Tanken var att vi skulle umgås i lugn och ro och att barnen skulle bekanta sig med Shanti bättre. De är reserverade och vill inte gärna gå fram till honom fast de visar intresse. När hela familjen träffas blir det alltför livat för att träna bort hundrädsla så min tanke var att i hemmiljö i lugn och ro närma sig varandra. Jag hade tagit med mig hundgodis till Shanti och russin till barnbarnen som uppmuntran då de gjorde något med Shanti och jag visade vad de kunde göra som att säga åt honom att sitta ner, kasta godis till honom, kasta bollen och ta emot den då han kom med den och hålla i kopplet om de ville. Mamma och pappa hjälpte till och så småningom vågade de prova på. De gav kommando, kastade bollen, höll i kopplet både ute på promenad och inne och de kastade godis till Shanti. De såg glada och stolta ut och jag tror de kände sig så över att de vågade. Jag var också glad och tacksam över att det hade gått så bra. Nöjd och belåten åkte vi senare hem igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar