måndag 19 augusti 2013

Shanti 3 år


Min underbara fina och vackra kille Shanti har fyllt 3 år och det firades med paket och tårta i samvaro med familjen. På morgonen var Shanti och jag ute och joggade. Vi sprang och gick om vartannat och han nosade omsorgsfullt lite här och lite där. Det var mycket intressanta dofter att undersöka - en skön och frisk morgon.
Shanti är en trevlig, lugn och lyhörd hund och jag är så stolt över honom. Han jobbar som terapihund på äldreboende tillsammans med mig och vi har nu tre olika uppdrag. Det är stimulerande och roligt.

Min yngsta dotter Jossan nu 21 år som bott hemma har flyttat till Linköping för att plugga till civilingenjör med inriktning miljö/management. Sista barnet har flyttat och det känns :(
Jag har haft hemmaboende barn i snart 40 år så det är klart att det känns... Det är som en epok just har tagit slut och en ny tagit vid. Epoken med barnbarn och hund. Och eget boende.
Nåja... så drastiskt är det ändå inte. Jag klarade mig själv när hon backpackade i Asien i 5 månader men då skulle hon ju också komma tillbaka. Nu är det defenitivt. Ok, hon kommer tillbaka på de stora helgerna och loven men utbildningen tar 5 år så det känns ändå som hon har flyttat, även om hon kommer att göra mig gästvisiter då och då.

Men jag har mina tre andra barn med familjer och två barnbarn som jag träffar då och då och två till barnbarn på väg så jag är inte sysslolös. Jag har mina egna aktiviteter, arbeten och min vänner som jag träffar då och då.

Shanti har många gånger varit både en tröst, en inspirationskälla och ett energiknippe och sett till att jag kommit upp och ut och bara det gör att man inte kan "lägga ner" även om det ibland känns som man inte orkar. Det gäller att inte ge upp.

Nej, livet har så mycket oförutsett att bjuda på både det som är fantastiskt, roligt och underbart men också det som är svårt, nedslående och belastande. Men allt hör till livet och om vi kan se saker för var de är och inte lägga så mycket värderingar bakom så är det oftast lättare att ta och handskas med. Det är så lätt att döma sig själv och andra, så lätt att tynga sig med nedvärderande, självdestruktiva omdömen som bara gör det svårare att leva med. Istället bör vi ta saker som de kommer, ta dagen som den ter sig, inte lägga tyngder på sig själv med saker som.... det går inte, det kan jag inte och inte tro att vi inte har förmågorna, kapaciteten eller den inre styrkan. För alla kan om vi bara tror att det är möjligt och för att tro det, så bör vi låta de negativa tankarna vi har i huvudet passera förbi som moln och inte lyssna på dem utan ta till oss de positiva tankarna som också finns där. Vi kan bestämma oss för att inte lyssna på det som är tungt och negativt inom oss och bara lyssna på det som är bra och upplyftande. Vi har valmöjligheter och kan bestämma oss för att i huvudsak bara göra det som känns bra och rätt och fylla oss med positiva tankar och känslor. Vi kan välja de människor vi vill ungås med och ta kontrollen över de aktiviteter vi utövar - göra sådant som känns rätt och bra. Då kommer vi också må bättre och då kommer de människor vi möter och de omkring oss att må bättre och då påverkar de oss så vi mår bättre och vi uppnår the law of attraction. Vi drar till oss det vi sänder ut och det blir en god cirkel av lycka och glädje vilket  så väl behövs i vårt samhälle. Vi väljer att vara med människor som lyfter i stället för att trycka ner och vi gör samma sak så vi lyfter varandra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar