lördag 14 september 2013

...mer humor i vardagen...

Att inte ta sig själv på för stort allvar...står det i tidningen. Ja, det är bra! Det behöver jag läsa, höra och komma ihåg. Jag tar nog mig själv på för stort allvar för ofta och behöver minnas att tillåta leken, se saker lättsammare och släppa fram humorn. Men vad svårt det är när man är uppvuxen med allvar, "slita i sitt anletes svett", inte ha roligt samtidigt som man pluggar, inte göra något hafsigt utan vara seriös, se prydlig och ordentlig ut och så vidare. Men oj, va tråkigt ...
Jag vill leka och låta humorn ta plats mer i mitt liv så nu ska jag bättra mig. Jag vill kunna vara spontan och säga mer vad jag känner utan att för den skull vara rädd för att uppfattas felaktigt. Jag vill kunna klä mig som jag tycker och kombinera som jag vill utan att bli uttittad. Och för den skull, vad gör det om folk tittar lite extra? Det kan kanske roa dem och då har jag ju gjort några glada också. Nej, varför är vi så rädda för att göra fel? Vem har rätt att döma mig och påvisa att jag inte gör rätt, eller klär mig rätt? Jag kan inte utgå från vad andra tycker om dittan och dattan. Jag måste utgå från vad jag själv känner och tycker i olika frågor, i olika sammanhang. Jag måste känna efter vad jag själv vill, önskar och tycker för att må bra. Det kan ju bara jag själv veta. Det är bra att bli påmind om det som är gott och fint i livet och hur vi kan leva livet för att må bra.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar