söndag 8 september 2013

Plocka upp efter hunden!

Fan! Nu har det hänt mitt framför näsan på mig. Det var ju i och för sig bra, för då kunde jag säga ifrån och få den äldre mannen att förhoppningsvis inte göra om det. Jag var på promenad med Shanti då mannen framför mig med sin tax stod och väntade på att denne skulle slutföra sina behov. Vi gick på gångvägen och de stod på gräset vid sidan om. Vi passerar och när jag vänder mig om traskar mannen vidare som om inget hade hänt. När jag ser det ropar jag ; "Varför plockar du inte upp bajset"? Varpå han svarar ; "Det behövs inte där"! "Jo, det behövs det verkligen" replikerar jag och tänker på alla barn som springer omkring eftersom det är en skola och lekplats intill. Jag tar upp en bajspåse och närmar mig mannen. Nu har han kommit rätt så nära mig och hans hund som känner av husses irritation börjar morra och dra mot oss så Shanti morrar tillbaka varpå mannen får det besvärligt med sin nedsatta simultankapacitet, att hålla tillbaka sin hund, ta upp en bajspåse och samtidigt svara mig att han får väl gå tillbaka och plocka upp då...vilket han gör. Nu blir det ännu knepigare för han hittar inte platsen för hundens resultat så han får gå böjd och leta och leta, fram och tillbaka. Jag står en stund och tittar på honom så han inte ska smita ifrån uppgiften men till slut går vi vår väg Shanti och jag och lämnar mannen med sin skamsenhet och förhoppningsvis känslan av att inte vilja att detta skall upprepas igen.
Varför tror äldre män att de står över lagar och regler, att dessa inte gäller dem? Det är väl inte bara äldre män som tror detta, men jag har drabbats av just de äldre männens grinighet och omnipotens. Det är väl inte mindre äckligt att trampa i hundbajs som ligger vid sidan av gångvägen?






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar