måndag 9 september 2013

Om oneness

År 2007 var jag i Indien för att lära mig mer om oneness (enhet). Att skapa enhet mellan människor istället för separation. Enhet och gemenskap och glädje och lycka. Jag bodde i Ashram Golden City på ett campus i tre veckor tillsammans med många andra kvinnor och män. I gruppen jag tillhörde var vi 26 kvinnor och 9 män. Vi fick uppleva underbara mässor, intressant undervisning av darshas (munkar och nunnor), yogaträning, vi mediterade, vi sjöng och dansade, tog emot oneness blessing och serverades fantastisk god vegetarisk mat och frukter. Vi hade assistenter och guider vi kunde tala med om vår process annars var vi i mauna (tystnad) och det kändes härligt och spännande. Som avslutning på processen blev vi initierade (invigda) och fick efter det själva ge oneness blessing till andra.

Jag skrev dagbok under resan och mindes att jag "brottades" med begreppet divine (gudomlig). Jag försökte känna och uppleva vad det betydde för mig. Vad är Gud? Vad är gudomlig? och fick veta att Gud är vad du vill att Gud ska vara. Det gudomliga är glädje, lycka, humor och kan vara vem och vad som helst och också byta skepnad. Det gudomliga speglar dig själv. Du är det gudomliga.
Oh, jag ville så gärna förstå "the divine" och få det påtagligt bevisat för mig. Jag bad om att det skulle ske under flera dagar. Så en kväll när jag låg i min säng i mörkret för att somna, var det någon som höll lätt om min ena fot under filten en liten stund och jag trodde att det var min granne i sängen bredvid som ville mig något, så jag tittade upp. Men hon sov. Jag tyckte det var underligt för det kändes precis som om någon var där men jag blundade igen för att somna. Då kände jag att någon höll om min högra axel och eftersom jag visste att grannen sov förstod jag att det var ett tecken på "the divine". Nu hade jag fått ett påtagligt bevis för att det gudomliga existerade och jag blev väldigt lycklig och glad. Det är inte den enda stora upplevelsen jag fick under vistelsen i Indien. Jag upplevde också ett högre medvetandetillstånd under en vacker cermoni då jag endast kunde röra mig mycket långsamt och istället fick lägga mig ner. Det jag upplevde då var en oerhörd glädje och lycka och det bubblade skratt och glädje ur mig under flera timmar. Det var helt sagolikt och fantastiskt. Allt omkring mig var vackert och kändes lätt och enkelt. Jag blev som barn på nytt för en kväll och ville hoppa, skutta och busa.

Den 9 november hålls ett Oneness event i Folkets Hus som jag kommer delta i och det blir väldigt spännande.


Så här står det om oneness på hemsidan  http://www.awakeningsweden.se/sv/om-oneness

Om ONENESS

Oneness är en rörelse ämnad att ge människor inre frid och lycka; att hjälpa dig leva i nuet i din vardag. Det är ej bundet till någon särskild religion, kultur, filosofi eller andlig väg. Oneness har bara ett mål; att göra människor genuint lyckliga, vilket måste börja inifrån individen.

Oneness Meditation är en speciell meditation där energier överförs som stillar ditt sinne och sinnets tjatter. Det finns ingenting som du behöver göra annat än att motta och ingen tidigare erfarenhet av meditation är nödvändig. Människor från olika livsstilar, bakgrunder och trossystem upplever dramatiska förändringar och förbättringar i deras liv och relationer efter Oneness Meditationen.

När en människa upplever en viss stillhet i sinnet och är mer närvarande i nuet, samt börjar känna orsakslös glädje och frid inombords, kallas det i Oneness termer för att personen har fått ett Uppvaknande. Flera Uppvaknade personer från Sverige kommer att dela med sig av sina upplevelser av detta tillstånd under dagen och även ge energiöverföringen ”Awakening Deeksha” för att du ska kunna uppleva samma tillstånd.

Sri Bhagavan är grundaren av Oneness University i Indien; en skola för inre välmående. Ända sedan Sri Bhagavan var ett litet barn har hans enda intresse varit att hjälpa mänskligheten bli fri från lidande. Idag kommer varje månad hundratals personer från hela världen till Oneness University för att uppleva detta tillstånd av inre frihet. Vi kommer att ha en direkt videokommunikation med Sri Bhagavan där han svarar på våra frågor och sedan även mediterar med oss och ger sin välsignelse.

För mer information se www.onenessuniversity.org eller svenska hemsidan för Oneness www.onenessnordic.ning.com


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar